Batterijen voor stroomopslag

Het grote verschil in energiedichtheid van fossiele brandstoffen (bijvoorbeeld 12 kWh/kg voor benzine van commerciële kwaliteit) in vergelijking met de modernste lithium (Li)-ionbatterijen (0,15 kWh/kg) vormt enorme barrières voor brede -gebaseerde adoptie van elektrificatie in de transportsector. Er is de afgelopen jaren aanzienlijke vooruitgang geboekt bij het verminderen van de beperkingen die verband houden met de hoge kosten, het gewicht en het ruimtegebruik van batterijpakketten. De angst voor bereik blijft niettemin een belangrijke barrière voor de bredere adoptie van elektrische voertuigen in de meeste transportsectoren. De zogenaamde fast-charge (FC) Li-batterijen (d.w.z. elektrochemische cellen die binnen een paar minuten volledig kunnen worden opgeladen, maar die doorgaans binnen enkele uren kunnen worden ontladen) hebben onlangs veel onderzoeksaandacht getrokken..

Prijsverschillen elektriciteitopslag in waterskracht, - vliegwielen, en in chemische systemen

Het vakblad Joule heeft een uitgebreide studie gedaan in 2019 naar de prijs van een opslag cyclus van stroom via batterijen, vliegwielen, Pumped Hydro, Lithium-ion en Vanadium redox batterijen.

Inmiddels 5 jaar later, blijkt dat Li-ion sterker in prijs is gedaald. In elektrische auto's zijn de kWh opslagprijzen € 150 en de cyclus kosten € 150/1000 = € 0,15/kWh en opstellingen met 2 mw batterij opslag kosten € 250 per kWh en een kWh cyclus prijs van € 250/1000 = € 0,25.

De LCOS = levelized cost of strorage in $ USD per kWh. 1 USD = 0,94 Euro

Waterstof als opslag voor elektriciteit kost per cyclus circa € 0,50/kWh.
Zie rapport Businessplan H2 Lauwersoog




Stacks Image 195

Prijsontwikkeling grote batterijen

China meldt dat de prijs voor Li-ion Accu's voor elektrische voertuigen nu $ 139 per kWh bedraagt.
Het BNEF (Bloomberg New Energy Finance) verwacht dat deze prijsdaling  zal blijven voortzetten in 2024 omdat de prijs voor belangrijke batterijmaterialen zoals lithium, nikkel en kobalt naar verwachting ook zal dalen. Daarnaast kan innovatie en productieoptimalisatie ook bijdragen aan een prijsdaling voor batterijen in het volgende jaar. Echter kan het plaatsen van productie in Europa en de Verenigde Staten ook zorgen voor opwaartse prijsdruk door hogere energieprijzen en arbeidskosten.

Leveranciers grote systemen

  1. Blauhof 1032 kWh voor € 335.000 => 335/kWh.
  2. Kiwatt levert batterijen tot 1000kWh en adviseert met dynamische contracten en net balanceren.
  3. Boltainer levert batterijen van meer vn 2.000 kWh voor een prijs van € 299 per kWh inclusief een managementsysteem om te profiteren van netbalancering.
  4. Suwotec levert batterijen gemaakt van organische materialen. Naar verluidt gaan deze batterijen circa € 150 per kWh kosten.
  5. Gigastorage, grootste batterij Europa. Het bedrijf Giga Stoage BV levert hele grote systemen.
  6. Wartsila. Producent van zeer grote LI-ion batterijsystemen.

Overheidsondersteuning voor batterijen

1. Om stroom uit zonneparken doelmatiger aan te kunnen wenden is het zinvol om batterijen in te zetten. Minister Jetten heeft ruim 416 miljoen beschikbaar gesteld om de plaatsing van batterijen te stimuleren Sterker nog de minister wil de plaatsing van batterijen bij nieuwe zonneparken verplichten. De regeling zal in 2025 worden opengesteld.

2. Kleinere systemen voor bedrijven mogen EIA toepassen (40% extra aftrek))